寻找健康

寻找健康
免费阅读本书的内容, 请看 2011年3月26日部落的整本书. 此书非商业方式出版,不在商业书店售卖。想得到此书的朋友,请联络作者林廷辉博士 drlimhf@gmail.com 012-3615905

Makanan Sihat Sebagai Ubat (2011)

Makanan Sihat Sebagai Ubat (2011)
Ini adalah buku kesihatan saya. Kandungannya telah dimuatkan dalam blog ini pada 10 Sept 2010 sempena Hari Raya Puasa. Buku ini bukan diterbitkan untuk tujuan komersial dan tidak dipasarkan melalui kedai-kedai buku terkenal. Jika anda ingin memperolehi satu naskah, sila hubungi pengarang di drlimhf@gmail.com atau 012-3615905

Eating for Good Health (2010)

Eating for Good Health (2010)
3nd Edition 2010. The contents of this book are in this blog (subheadings in Blog Archive from October 2009 till January 2010) for free reading. This is a non-commercial book and is not available in major commercial book stores. If you wish to own a hard copy, kindly contact the author at: drlimhf@gmail.com or 012-3615905

Friday, September 10, 2010

BAB 7: KESIHATAN UNTUK SEMUA

Setiap manusia yang dilahirkan pasti akan meninggal dunia suatu hari nanti. Mengapakah kita perlu fikirkan hal-hal yang berkaitan dengan kesihatan? Jawapannya ialah isu kesihatan ini adalah penting untuk diri, keluarga, masyarakat, negara, dunia dan alam semesta.

Apabila badan kita ditimpa sesuatu penyakit, maka jiwa pun turut sama menderita, justeru seseorang tidak dapat mengatasi cabaran hidup harian. Kesihatan jasmani memberi ketenangan fikiran. Kesihatan kita bukan sahaja mempengaruhi cara hidup kita, tetapi juga kehidupan tumbuh-tumbuhan, haiwan dan semua bentuk hidupan di dalam alam sejagat. Jika kesihatan kita terjaga, kita dapat melakukan sesuatu yang membawa manfaat kepada generasi akan datang.

7.1: Krisis Alam Sekitar Dan Kesihatan
Masyarakat dunia sedang menghadapi satu krisis kesihatan dan alam sekitar. Aktiviti manusia telah mengeksploitasikan sumber alam dengan berlebihan. Kesannya ia telah menggugat iklim dan cuaca, kehidupan dan nyawa manusia serta keseimbangan ekosistem dan ekologi alam. Laut, sungai, air, udara dan makanan harian kita semakin tercemar, malah kawasan hutan dunia kian berkurangan. Keadaan ini membawa kepada kepanasan dunia yang boleh membawa maut serta menjejaskan kehidupan dan kesihatan manusia.

Abad yang lalu menyaksikan satu perubahan yang besar dari segi pertambahan penduduk dunia dan pengurangan kawasan hutan. Jumlah penduduk dunia telah bertambah dari 1,550 juta pada 1900 kepada 6,080 juta pada 2000. Menurut Food and Agriculture Organization (FAO), dalam tempoh 1990–2000, dunia kehilangan 146 juta ha hutan asli yang disebabkan oleh pembalakan sementara sebanyak 15 juta ha kawasan hutan asli telah ditukarkan kepada hutan ladang. Dalam tempoh yang sama, terdapat pertambahan kawasan hutan asli yang disebabkan oleh pengembangan semula jadi. Pendek kata, dalam tempoh 1990-2000, kehilangan kawasan hutan asli ialah sebanyak 125 juta ha.

Apabila hutan asli dibalak dengan berlebihan, berlakunya pelepasan gas yang dikenali sebagai “green house gases (GHG)” dan mengakibatkan pengurangan daya alam sekitar untuk mengurangkan GHG. Kini, perubahan cuaca dan kepanasan dunia menjadi isu utama pembangunan dunia. Suhu dunia dijangka akan bertambah antara 1.4 sehingga 5.8° C dalam abad ke-21 ini.

Perubahan cuaca ini makin dititikberatkan oleh masyarakat dunia. Pada persidangan United Nations Climate Change Conference 2009 (COP 15) yang berlangsung di Copenhagen pada Disember 2009, semua negara di dunia menyatakan komitmen untuk membenteras masalah kepanasan dunia. Dijangkakan satu perjanjian antarabangsa akan dicapai pada tahun 2010 (Choi 2009). Malaysia telah mengumumkan kepada masyarakat dunia mengenai hasratnya untuk mengurangkan 40% emisi karbon menjelang 2020 dari paras intensiti emisi GDP tahun 2005 (Chiew 2009).

Bumi hanya satu sahaja. Jangan sesekali menggadai sumber asli bumi ini, demi untuk mendapat kekayaan jangka masa pendek.

Perubahan cuaca ini boleh membawa pelbagai penyakit baru di kalangan manusia dan binatang. SARS, AIDS, penyakit lembu, dan penyakit selesema burung telah dikaitkan dengan pengurangan sistem ketahanan badan yang disebabkan oleh tabiat pemakanan moden dan penggunaan ubat yang berlebihan (Kushi & Jack 2003). Di samping itu, ahli-ahli sains telah memerhatikan kehilangan berjuta-juta ekor lebah dan semenjak tahun 1989, pelbagai jenis katak juga mulai berkurangan/pupus di merata dunia (Montague 2007).

Krisis kesihatan manusia ini juga boleh dikaitkan dengan lebih banyak bahan kimia yang digunakan dalam penghasilan dan pemprosesan makanan. Lebih kurang 100,000 jenis bahan kimia (daripada sejumlah 10 juta bahan kimia yang dikenal pasti) digunakan di dalam produk-produk komersial. Di Amerika Syarikat, lebih kurang 1,800 jenis bahan kimia baru diperkenalkan ke dalam pasaran setiap tahun (Montague 2007).

Penternakan binatang secara besar-besaran dan penanaman sayur-sayuran secara komersial banyak menggunakan bahan kimia seperti baja, racun serangga, racun rumput-rampai dan penggalak tumbuhan. Bahan kimia di dalam makanan ternakan meninggalkan kesan negatif terhadap tubuh badan manusia. Saki-baki bahan kimia yang digunakan dalam penghasilan makanan ini sepatutnya memerlukan penilaian keselamatan (International Programme on Chemical Safety, www.who.int/ipcs/food).

Masalahnya ialah sesetengah daripada bahan kimia ini tidak diuji. Daripada jumlah 100,000 bahan kimia yang didaftarkan untuk kegunaan komersial di European Union pada tahun 1981 dan 80,000 jenis di Amerika Syarikat, kurang daripada separuh tidak pernah melalui ujian asas (The Lancet, 8 November 2006 dipetik dalam Utusan Konsumer Januari–Februari 2007). Jika kita mengabaikan sikap penggunaan bahan kimia yang berleluasa ini, kesihatan manusia akan terjejas dan seterusnya alam sekitar seperti tanah, air dan udara akan tercemar.

Penggunaan bahan-bahan kimia ini dalam pengeluaran pemprosesan makanan telah meninggalkan kesan-kesan negatif terhadap kesihatan jasmani dan rohani manusia. Dalam kegiatan penternakan dan pertanian, hormon pertumbuhan dan racun serangga digunakan, begitu juga dalam sektor industri pemprosesan makanan yang menggunakan pewarna tiruan, aditif, penstabil, dan pengawet. Ini menyebabkan sayur-sayuran, daging dan makanan yang dipasarkan berasid secara umumnya. Apabila kita mengambil makanan tersebut, badan kita menjadi berasid, seterusnya membawa penyakit.

Berapa banyakkah kandungan bahan kimia toksik yang terdapat di dalam tubuh badan kita? Lebih kurang 300 jenis bahan kimia toksik terdapat di dalam tubuh badan kita (Utusan Konsumer, Januari-Februari 2007). Semua ini boleh membawa kepada pelbagai penyakit seperti penyakit jantung, strok, kanser, asma, masalah paru-paru dan kencing manis.

Apabila kesihatan rakyat mula terjejas, akibatnya ialah produktiviti dan kualiti pekerja semakin berkurangan. Pada tahun 2005, dianggarkan purata setiap pekerja Malaysia mengambil cuti sakit selama 41 hari setahun (The China Press, 17 Mac 2005). Fenomena ini merupakan refleksi mutlak kesihatan pekerja Malaysia. Seseorang pekerja atau rakyat yang kurang sihat dari segi jasmani dan rohani menjadi tanggungan dan beban kepada negara, dari segi kewangan dan pengurangan hari bekerja yang produktif.

7.2: Apakah Yang Kita Boleh Lakukan?
Bagaimanakah kita dapat mencapai tahap kesihatan yang baik dalam keadaan makanan masa kini yang banyak mengandungi bahan-bahan kimia yang boleh menjejaskan kesihatan kita?

Sebagai permulaan, satu pemeriksaan perubatan kesihatan perlu dijalankan. Ujian-ujian perubatan moden dapat memberi maklumat yang berguna dari segi keadaan kesihatan, penyakit yang dihidapi dan penyebabnya. Jika seseorang menghidap penyakit yang berkait dengan makanan berasid yang berlebihan, kesalahan itu bukanlah terletak pada sesiapa bahkan kerana perbuatannya. Seseorang mungkin ingin memilih tabiat pemakanan yang sihat untuk memulihkan kesihatan.

Sekiranya anda masih sihat dan tidak mempunyai apa-apa penyakit, anda boleh mendetoksifikasikan toksin di dalam badan bagi tujuan mencegah diri daripada berlakunya penyakit pada masa hadapan. Detoksifikasi boleh dilakukan melalui satu atau lebih cara berikut:

1. Pertukaran kepada pemakanan sihat dan penggunaan makanan tambahan yang sesuai untuk membuang toksin melalui saluran kencing dan pembuangan air besar.
2. Senaman dan kegiatan fizikal seperti bercucuk tanam—membuang sodium, urea, lemak, cairan dan buangan lain melalui proses berpeluh.
3. Bernafas panjang—melepaskan karbon dioksida dan gas-gas lain ke dalam udara.
4. Berpuasa jangka pendek (sehari dua)—membakar lemak yang berlebihan dalam badan mereka yang gemuk dan berlebihan berat badan.

Sekiranya anda disahkan menghidap sesuatu penyakit, anda mungkin mengaitkannya dengan cara hidup dan tabiat makan. Anda boleh memilih kombinasi rawatan berikut:

1. Penggunaan ubat moden yang sesuai.
2. Berpeluh melalui senaman atau bercucuk tanam.
3. Berehat dengan secukupnya.
4. Penggunaan perubatan alternatif yang sesuai seperti pemakanan sihat, akupunkur, makanan dan minuman herba, meditasi, doa dan sembahyang.
5. Amalkan Qi Gong, Tai Qi atau yoga.
6. Berhenti mengambil minuman keras.
7. Berhenti merokok.

Kebanyakan orang lebih condong memilih ubat moden untuk memulihkan kesihatan. Salah satu faktor utama ialah kuasa penyembuhan ubat moden itu jelas diperhatikan dalam jangka masa pendek. Akan tetapi, orang sering lupa bahawa kesan-kesan sampingan yang ditinggalkan oleh ubat moden. Dalam kes-kes tertentu, perubatan konvensional tidak membawa kesan-kesan yang diharapkan dalam jangka panjang. Akibatnya, perubatan alternatif kini telah menarik lebih perhatian. Semakin ramai pesakit mendapat rawatan holistik yang tidak menekankan ubat moden (Netzer 1999).

Banyak kerajaan juga mulai menyokong perubatan alternatif. Sebagai contohnya, kerajaan Amerika Syarikat telah mengadakan pejabat khas yang dikenali Office of Alternative Medicine dan telah berkembang menjadi National Center for Complementary & Alternative Medicine. Makanan semula jadi kini dihidangkan di kantin sekolah, hospital, tempat rawatan, restoran dan kapal terbang (Kushi & Jack 2003). Kementerian Kesihatan Malaysia pula telah menubuhkan satu bahagian khas untuk perubatan tradisional dan komplementari untuk tujuan mempertingkatkan tahap kesihatan rakyat di negara kita.

7.3: Makanan Semula Jadi dan Organik
Kini, semakin ramai orang menyedari bahawa pemakanan sihat dapat memulihkan dan mengekalkan kesihatan. Di Malaysia, terdapat semakin banyak kedai organik telah dibuka untuk memenuhi permintaan pelanggan yang makin bertambah. Terdapat juga kedai organik yang menyediakan makanan organik. Selain daripada itu, NGO seperti Centre for Environment, technology and development (CETDEM) bukan sahaja mengajar orang ramai untuk menanam sayur-sayuran organik (CETDEM 1988) malah telah menganjurkan Hari Organik beberapa kali setahun di Petaling Jaya, Selangor.

Kesedaran ini timbul kerana mereka yang mengamalkan tabiat pemakanan sihat mendapati kesihatan diri mereka telah diperbaiki. Selain itu, semakin banyak bukti saintifik dan penemuan baru dalam pemakanan sihat menandakan harapan yang baik ke arah penyembuhan. Kejayaan ini akan dibuktikan nyata apabila semakin ramai orang mengamalkan tabiat pemakanan sihat. Dalam masa kita berusaha mencapai impian ini, kesedaran dan keyakinan terhadap pemakanan sihat memainkan peranan yang penting.

Sebenarnya, kesedaran ini nampaknya lebih jelas dan nyata di negara-negara maju. Di Amerika Syarikat, pergerakan makanan organik merupakan bidang industri makanan yang paling cepat berkembang, iaitu pada kadar 20% setahun (Kushi & Jack 2003). Bagi negara-negara sedang membangun pula, kesedaran ini semakin meningkat. Sekumpulan kecil petani di negara kita juga telah melibatkan diri dalam pertanian organik. Ia merupakan sistem pertanian mesra alam yang menjaga kesihatan manusia. Di samping itu, terdapat pelbagai kedai organik di Lembah Kelang dan bandar-bandar besar di seluruh Malaysia.

Dari segi ekonomi, harga beras dan sayur organik lebih mahal jika berbanding dengan beras dan sayur di pasar basah pada masa kini. Harga beras organik import ialah di antara RM6 dan RM10 sekilo gram dan ia mungkin di luar kemampuan anda. Namun, anda boleh memilih dan membeli beras perang tempatan yang berharga RM4.50 sekilo gram, iaitu tidak banyak berbeza dengan harga beras putih (RM3.50 sekilo gram). Dari segi perbelanjaan, harga sayur-sayuran lebih murah daripada harga daging. Jika keluarga anda lebih mengambil sayur-sayuran dan kurang mengambil daging, anda dapat berjimat wang lebihan untuk tujuan lain. Yang penting ialah memilih sayur-sayuran yang tidak menggunakan racun serangga, racun rumput-rampai atau baja kimia dalam proses penanaman. Sayur-sayur ini termasuk pucuk paku, kangkung, perah dan buah petai. Anda juga boleh menanam sayur sendiri di halaman lapang di depan atau belakang rumah. Di kawasan bandar, sayur boleh ditanam di dalam pasu bunga.

Jika anda berkemampuan dan menyedari kesihatan lebih penting daripada harta benda, anda boleh membeli makanan dari kedai-kedai organik yang terdapat di Malaysia. Kesihatan merupakan modal hidup yang paling utama. Ini adalah kerana setiap amanah atau kewajipan hanya dapat dilaksanakan dengan sempurnanya jika tubuh badan kita sihat.

Sesetengah kedai dan pasar raya berjenama seperti Tesco dan Jusco, juga terdapat barangan organik malah ada juga beberapa jenis makanan yang telah disahkan berorganik mengikut piawaian antarabangsa. Makanan organik adalah selamat dimakan kerana ia tidak dicemari bahan kimia. Ini kerana penanaman organik tidak menggunakan bahan kimia tiruan seperti baja dan racun serangga. Kandungan galian di dalam makanan organik adalah lebih tinggi dari makanan biasa (Robbins 2001). Oleh itu, adalah penting untuk membuat keputusan yang bijak dalam memilih barangan organik sekiranya keadaan ekonomi mampu berbuat demikian.

Bagaimanakah kita mengetahui dan membezakan barangan yang dijual adalah benar-benar organik? Di Malaysia, sehingga 2008, kerajaan Malaysia menawarkan pensijilan pengeluaran organik melalui Jabatan Pertanian di bawah ‘Skim Organik Malaysia’ (SOM). Skim ini berkait dengan pengeluaran pertanian dan dijangka akan merangkumi aktiviti selepas pengeluaran iaitu pemprosesan pada masa hadapan.

Secara umumnya, jaminan pasaran mengenai barangan organik ditunjukkan dalam tiga cara. Dalam pensijilan Parti Pertama para pengeluar (iaitu petani) mendakwa bahawa barangan hasilan mereka adalah berorganik. Dakwaan ini berdasarkan kefahaman dan amalan pertanian organik. Dalam pensijilan Parti Kedua, orang tengah (individu atau syarikat) melabelkan dan menjenamakan barangan mereka adalah berorganik. Dakwaan ini berdasarkan kredibiliti dan nama baik pihak orang tengah. Jaminan pasaran yang paling baik ialah pensijilan Parti Ketiga iaitu dakwaan Parti Pertama dan Parti kedua disahkan oleh badan profesional. Kini, terdapat lebih daripada 400 badan yang menawarkan perkhidmatan pensijilan di seluruh dunia. Antara badan tersebut ialah ACO, ACT, BIO-GRO, CCOF, COAS, Demeter-Demeter, ECOCERT, HALAL, ICEA, JAS, NASAA, OCIA, QAI, OIA, SAOS, SENASA, SGS, SIRIM QAS, SKAL dan USDA. Dengan pensijilan Parti Ketiga, anda diberi jaminan bahawa barangan yang dihasilkan adalah mematuhi piawaian organik.

7.4: Keberkesanan Pemakanan Sihat
Kini, bukti-bukti perubatan berikut telah menunjukkan bahawa pemakanan sihat dapat membantu melindungi dari berlakunya penyakit (Kushi & Jack 2003).

1. Makanan daripada tumbuhan melindungi manusia daripada mengidap penyakit katarak dan ketidakseimbangan urinari

2. Diet makrobiotik melindungi daripada kolesterol dan darah tinggi

3. Mereka yang mengamalkan diet makrobiotik mempunyai jantung yang lebih sihat berbanding ahli-ahli olahraga terlatih
4. Diet mengandungi banyak sayur-sayuran melindungi daripada penyakit Parkinson

5. Diet Afrika Selatan (rendah lemak dan tinggi serat) melindungi dari buasir

6. Makanan bijirin tulen dan vitamin E melindungi daripada asma

7. Bijirin dan sayur-sayuran boleh membantu melindungi daripada penyakit Alzheimer dan nyanyok

8. Makanan bijirin tulen melindungi daripada kencing manis dan ulser duodenal (pangkal usus)

9. Minuman sup miso melindungi daripada masalah penyakit jantung

10. Kaum wanita yang mengamalkan makanan vegetarian kurang terdedah kepada penyakit batu karang

11. Pemakanan sihat membantu menyenangkan fikiran, jiwa, emosi dan mengurangkan perasaan kesedihan dan permusuhan

Di samping itu, penyelidikan perubatan membuktikan mereka yang mengamalkan makanan vegetarian dan vagan jarang menghadapi masalah kesihatan malah lebih panjang umur daripada orang lain. Petikan di bawah adalah contoh yang ketara.

“Vegetarians and vegan (vegetarians who consume no dairy products or eggs) not only have far less heart disease but also have lower rates of cancer, hypertension, diabetes, gallstones, kidney disease, obesity and colon disease. They live on average six to ten years longer than the rest of the population, and in fact seem to be healthier by every measurement we have of assessing health outcomes” (Robbins 2001).

Kepentingan amalan pemakanan sihat juga ditekankan oleh Menteri Kesihatan Malaysia dari masa ke masa. Pada tahun 2007, beliau telah mengemukakan perangkaan (Sin Chew Jit Poh, 11 February 2007) yang menunjukkan berikut:

Amalan pemakanan sihat tidak terhad kepada vegetarian yang anda ketahui di Malaysia. Mereka yang mengamalkan diet Mediterranean (masih terkenal di Sepanyol, Perancis Selatan, Itali, Dalmatia dan Greece), banyak makan minyak zaitun, sayur-sayuran, buah-buahan, legum (kekacang) dan bijirin dan makanan sederhana seperti ikan, susu dan daging telah menunjukkan kadar penyakit jantung yang rendah (Renaud 1997, Lorgeril et al. 2002, Panagiotakos et al. 2005, Mackenbach 2007). Hasil penyelidikan membuktikan diet Mediterranean berkait rapat dengan pengurangan risiko berlakunya penyakit jantung (Panagiotakos et al. 2002).

Ini menunjukkan bahawa untuk menjaga dan mengekalkan kesihatan kita, cara yang paling baik ialah mengurangkan makanan yang boleh menjejaskan kesihatan. Sebaliknya, pengamalan tabiat pemakanan yang banyak mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan membawa kesihatan. Bagi tujuan mengembalikan kesihatan di kalangan masyarakat Malaysia, amalan pemakanan ulam-ulaman dan pucuk-pucuk daun perlu ditekankan melalui pelbagai kempen kesihatan. Sayur-sayuran segar yang tidak dimasak mengandungi enzim, klorofil dan bersifat alkali. Fungsinya ialah membantu sistem tubuh menyingkirkan asid dan sisa-sisa racun daripada tisu-tisu tubuh badan agar tubuh badan kita menjadi lebih cergas, daya ketahanan tubuh semakin kuat dan terhindar daripada pelbagai penyakit.

Mengapakah pemakanan sihat ditekankan? Para ahli sains dan sebilangan kecil doktor mendapati bahawa banyak galian, vitamin dan zat-zat semula jadi yang terkandung di dalam buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin dan kekacang melindungi kita daripada penyakit seperti kanser dan penyakit jantung. Petikan yang berkenaan ialah

“at least a thousand substances–phytochemicals, bioflavonoids, carotenoids, retinols, isoflavones, lycopene, genistein and so on–that have anti-cancer, anti-heart disease, and anti-aging properties. Where are these important substances found? With few exceptions, they are in fruits, vegetables, grains, and beans, including soy products” (Ornish 2001).

Persoalan yang sering dibangkitkan ialah adakah amalan pemakanan sihat menjamin pemulihan kesihatan seratus peratus? Kes-kes tentang amalan pemakanan sihat berikut memberi rujukan yang berguna (Kushi & Jack 2003).

1. Sel-sel kanser telah dikawal dengan baik. Pesakit masih dapat hidup antara 10 hingga 20 tahun selepas didapati menghidap penyakit kanser ‘terminal’ .

2. Pemulihan daripada penyakit jantung

3. Mengurangkan darah tinggi

4. Mengurangkan sakit kepala (migrain)

5. Memperbaiki sistem pendengaran

6. Menstabilkan osteoporosis

Di kalangan masyarikat Cina di Asia, kes-kes telah menunjukkan bahawa pemakanan sihat telah membantu dalam pemulihan kanser di samping rawatan konvensional (Jiang 2002).

Sungguhpun demikian, rawatan konvensional tidak menjamin sepenuhnya pemulihan kanser, begitu juga pengamalan pemakanan sihat. Dalam kes-kes kanser di peringkat ‘terminal’’, amalan pemakanan sihat membolehkan pesakit hidup dengan aman (Jiang 2002).

Apabila pemakanan sihat tidak dapat memulihkan kesihatan anda, langkah yang perlu diambil ialah mengenal pasti punca utama atau sebab akibat yang lain. Antara faktor-faktor yang perlu ditinjau adalah seperti berikut.

1. Pengaruh genetik. Ada orang yang mempunyai organ badan yang kuat dan ada yang lemah. Mereka yang mempunyai organ yang lemah adalah lebih cenderung dihidapi toksiditi.

2. Pengaruh alam sekitar fizikal. Sekiranya tempat kerja atau tempat tinggal kita berhampiran kawasan perindustrian yang tidak terancang, pembuangan sisa-sisa dan bahan toksik sewenang-wenang, pembuangan najis ternakan dan bahan kumbahan secara haram atau sinaran radioaktif, ia boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan kita.

3. Pengaruh alam sekitar sosial. Sekiranya kita bekerja di tempat yang terlalu menekankan persaingan, mengabaikan perasaan, minat, pendapat dan keperluan pekerja, ini akan menjejaskan kesihatan pekerja. Memupuk hubungan mesra dan kasih sayang antara rakan sejawat akan membolehkan kita menangani tekanan kerja. Hubungan antara ahli keluarga juga mempengaruhi kesihatan kita. Ibu bapa merupakan pengasas sesebuah keluarga. Keluarga memainkan peranan penting untuk mendorong dan membantu ahli keluarga mewujudkan suasana harmoni sesama anggota secara berterusan dan meningkatkan tahap kesihatan.

4. Pengaruh tabiat. Ini termasuklah menghisap rokok, dadah, minuman keras dan kurang bersenam.

5. Pengaruh ubat. Jika anda terlalu banyak mengambil ubat moden atau alternatif, kesihatan anda akan terjejas.

6. Pengaruh keagamaan. Ini meliputi gangguan jin, keputusan Tuhan dan karma seseorang.

Penting untuk diingat bahawa pemakanan sihat mungkin tidak membawa kesan-kesan pemulihan yang diharapkan dalam jangka pendek. Sekiranya anda menukar tabiat pemakanan hari ini, janganlah mengharapkan kesan pemulihan pada hari esok atau minggu hadapan. Kita perlu sabar dan menunggu lebih kurang empat bulan untuk menyedari kesannya. Ini adalah kerana putaran sel darah merah ialah lebih kurang 120 hari.

Pemakanan sihat bukanlah jawapan kepada semua penyakit atau masalah kesihatan. Sekiranya organ penting di dalam badan kita telah rosak dan tidak dapat berfungsi dengan baik, pemakanan sihat juga tidak dapat berbuat apa-apa. Contohnya, andai kata kaki kita patah, buah pinggang rosak atau kehilangan penglihatan, usahlah mengharap pemakanan sihat untuk pemulihan. Masalah ini lebih baik ditangani pakar perubatan.

Keadaan bapa mentua saya adalah satu contoh yang baik. Selepas 12 tahun mengamalkan tabiat pemakanan sihat, kesannya mempunyai hadnya. Pada Julai 2007, beliau didapati menghidap masalah tulang belakang (L5) yang lemah dan rosak. Ini telah membawa kesakitan untuk beberapa bulan yang lalu dan beliau tidak boleh berjalan dengan baik. Sebagai jalan keluar, doktor telah mengambil keputusan untuk membedah bahagian yang berkenaan dan dipasangkan dua plat di tepi bahagian L5 sebagai penyokong. Pada tahun 2008, beliau menghidap masalah sakit kaki dan masalah pembuangan air kecil. Setelah menerima rawatan doktor di hospital kerajaan, beliau berehat di rumah.

7.5: Pemakanan Sihat–Pemeliharaan Alam Sekitar
Kesihatan menjamin kesejahteraan hidup diri, keluarga dan masyarakat. Kesihatan diri dan dunia boleh dicapai apabila ahli-ahli masyarakat mengalami satu revolusi makanan (Robbins 2001).

Dalam abad ke-21 ini, pemeliharaan dan pembangunan lestari telah menjadi kata-kata penting yang mempengaruhi survival manusia, flora dan fauna di dunia. Pada masa kini, terdapat ketidakseimbangan antara keperluan pembangunan dan keperluan pemeliharan biodiversiti. Satu cara yang penting untuk memperbetul ketidakseimbangan ini ialah melalui amalan pemakanan sihat (Robbins 2001).

Apabila anda kurang mengambil atau meninggalkan makanan berdaging, telur dan barangan tenusu, anda telah menyumbang kepada usaha memelihara kawasan hutan dan melindunginya daripada pembukaan untuk tujuan penternakan. Jika hutan dipelihara, masalah kapanasan dunia akan berkurangan dan tempat tinggal flora dan fauna terpelihara. Selain itu, kawasan pertanian yang diperlukan untuk menghasilkan tanaman adalah lebih kecil berbanding dengan pengeluaran daging (Robbins 2001). Satu kawasan yang sama luas (1 hektar) dapat menghasilkan tanaman (beras) yang memenuhi keperluan tenaga lebih ramai manusia (19 orang) berbanding dengan ternakan ayam yang cuma dapat memenuhi keperluan 2 orang manusi . Penternakan moden juga menggunakan lebih banyak sumber air berbanding dengan penghasilan penternakan.

Apabila anda memilih pemakanan organik, anda telah menyumbang dalam melindungi budaya manusia secara tidak langsung. Telah dibuktikan bahawa pertanian organik adalah lebih mesra alam dan lebih lestari selain menghasilkan makanan yang berkualiti tinggi. Dalam pertanian organik, tanah dan alam sekitar semula jadi adalah terpelihara. Pengurusan tanah secara berhemah menjamin keseimbangan alam dan kehidupan berkualiti. Tanah dan alam sekitar semula jadi adalah asas untuk kewujudan tamadun dan budaya manusia. Perlindungan mereka menjamin survival manusia dan tamadun.

Di sebaliknya, penggunaan bahan-bahan kimia yang berlebihan dalam pertanian konvensional tidak membawa kebaikan kepada manusia dalam jangka panjang. Dalam jangka pendek, jenis pertanian ini boleh membawa hasil yang tinggi dan keuntungan yang lumayan. Akan tetapi, penggunaan bahan kimia ini merosakan aras pH tanah, membunuh setengah-setengah organisme mikro dan cacing di dalam tanah. Tindakan manusia yang rakus ini telah menyebabkan ekosistem dan keseimbangan alam terganggu.

Dalam jangka panjang, kesuburan tanah berkurangan. Akibatnya, ini menyebabkan pengurangan daya ketahanan tumbuh-tumbuhan daripada serangan pelbagai penyakit dan juga penghasilan keluaran. Mereka yang sering makan jenis hasilan ini akan terjejas kesihatan dan mungkin menghidap pelbagai penyakit. Selain itu, apabila tumbuh-tumbuhan liar dicabut atau dibunuh dengan racun rumput-rumpai, tanah terdedah kepada hakisan dan ‘desertification’ boleh berlaku (Lai 2005).

Penggunaan bahan kimia dalam jangka panjang>>> Serangga menjadi lebih ‘resistant’>>>> Terpaksa mengguna bahan kimia yang lebih kuat >>>> Pencemaran alam (air, tanah, udara)
Lebih banyak sisa bahan kimia dalam hasilan tani >>>> Kesihatan manusia dan binatang terjejas.

Oleh itu, sekiranya anda mengambil tumbuhan dan buah-buahan organik, anda telah menyumbang kepada perlindungan tanah dan pencemaran air sungai daripada penggunaan bahan-bahan kimia (seperti baja, racun serangga, racun rumput-rumpai) berlebihan dalam pertanian konvensional. Oleh yang demikian, penting bagi kita memulihkan kesihatan tanah/dunia dengan memilih makanan tanaman organik sekiranya ada pilihan. Untuk menyelamatkan alam supaya ekosistem tidak terjejas, gaya hidup dan amalan pemakanan setiap individu menyumbang merealisasikan kenyataan ini.

7.6: Impian Kesihatan
Apabila kesihatan kita dipulihkan melalui pemakanan sihat, satu perubahan menyeluruh sedang berlaku dalam diri kita. Apabila kita memiliki kesihatan yang baik, kita kelihatan muda. Kita akan merasai bahawa awet muda yang berkesan adalah berpunca daripada pemakanan sihat. Kita mungkin berumur 40 tahun ke atas tetapi masih mempunyai tenaga yang cukup dan cergas untuk menjalankan aktiviti harian.

Menjadi impian saya menyumbang ke arah pencapaian kesihatan melalui cara pemakanan sihat bagi semua orang di dalam alam sejagat. Impian ini tidak dapat dicapai oleh sekumpulan kecil dalam masyarakat dunia. Anda juga boleh memainkan peranan utama untuk merealisasikan impian ini. Ia berlaku dengan kesedaran dan tahu akan kepentingan pemilihan apa yang kita makan setiap hari. Semoga revolusi makanan ini mendapat sokongan penuh dan diamalkan oleh generasi kini dan generasi akan datang.

Mudah-mudahan semua dikasihi, semua hidup sihat dan semua mengasihi.

Dengan tulus ikhlas, kita berdoa semoga semua makluk alam semesta bebas daripada kesengsaraan dan hidup dengan aman dan sejahtera.









Bibliografi

Amir Farid, I. (2007). ”Living to 100”, The Sar, 11 March 2007.
Annie, F.C. (2008). “Affluence putting health of Malaysias at risk”, New Sunday Times, 23 March 2008.
Anon. (2000). “Instead of Milk”, Utusan Konsumer, September, 2000.
Bakhru, H. K. (2001). Foods that Heals: the Natural Way to Good Health. New Delhi: Orient Paperbacks.
Bieler, H. (1965). Food is the Best Medicine. New York: Ballantine Books.
Bilenko, N., Fraser, D., Vardi, H., Shai, I. & Shahar, D.R. (2005). ”Mediterranean diet and cardiovascular diseases in an Israeli population”, Preventive Medicine 40: 299-305, www.elsevier.com/locate/ypmed.
Brown, S. & Lugo, A. E. (1990). Tropical secondary forests. Journal of Tropical Ecology 6: 1‒32.
Calbom, C., Calbom, J. & Mahaffey, M. (2003). The Complete Cancer Cleanse. Petaling Jaya: Advantage Quest Publications.
Carroll, D.L. (2000). Controlling High Blood Pressure the Natural Way. New York: Ballantine Books.
CETDEM (1988). Organic Farming in Malaysia. CETDEM Organic Farming Project.
Chia, J.S. (2004). What’s in Your Food? Subang Jaya: Pelanduk Publications.
Chia, J.S. (2006). You are What You Eat: Your healthy Lifestyle Guide. Subang Jaya: Pelanduk Publications.
Chiew, H. (2009). “SAM: Malaysia’s pledge must come with a vital plan”. The Star, 19 December 2009.
Choi, T.W. (2009). “PM: There is now greater commitment by world leaders”. The Star, 19 December 2009.
Consumer Association of Penang (CAP). (no date). Avoid Chemicals in Your Food. A Cap Guide.
Consumers Association of Penang (CAP) (no date). Fruits: A Nutritional Guide.
Consumers Association of Penang (CAP) (no date). Vegetables: A Nutritional Guide.
Danial Zainal Abidin (2007). Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden. Kuala Lumpur: PTS Milenia Sdn Bhd.
Dermawan, A. (2007). “CAP: Soft drinks linked to serious diseases”, New Straits Times, 15 December 2007.
Diamond, H. & Diamond, M. (1985). Fit for Life. New York: Warner Books.
Erasmus, U. (1993). Fats that Heal Fats that Kills. Burnaby BC: Alive Books.
Foo, H.B. (2008). Gifts of Life: Facing Cancer. Kuala Lumpur: VF.
Ghosh, S. & Rodrigues, B. (2006). “Cardiac cell death in early diabetes and its modulation by dietary fatty acids”, Biochimica et Biophysica Acta 1761: 1148-1162, www.elsevier.com/locate/bbalip
Jiang S.H. (1999). Eating this Way is Healthiest. Taipei: Yuan Shen Press. (In Chinese)
Jiang, S.H. (2002). Well Treat Cancer Brings Health. Taipei: Yuan Shen Press. (In Chinese)
Khatijah Abdullah. (2007). “Campaign against shark’s fin soup based on sad fact”. Utusan Konsumer, September 2007.
Kushi, M. (1993). The Macrobiotic Way: the Complete Macrobiotic Diet & Exercise Book. New York: Avery Books.
Kushi, M. & Jack, A. (2003). The Macrobiotic Path to Total Health. New York: Ballantine Books.
Lai, C.N. (1993). The Pursuit of Life. Singapore: Lapis Lazuli Light.
Lai, C.N. (1995). Cancer is not Deadly. Public talk in Malaysia. (In Chinese)
Lai, C.N. (1996). Lapis Lazuli Quarterly, No. 18. (In Chinese)
Lai, C.N. (1997). Let Us Lead a Happy & Healthy Lifestyle. Kuala Lumpur: Lapis Lazuli Light.
Lai, C.N. (2001). “Taking care of the digestion system”, Lapis Lazuli Light, No. 9, pp. 8-10. (In Chinese)
Lai, C.N. (2005). “This is grown for human consumption”, Lapis News, 4th Issue, pp.5-8.
Lai, C.N. (2006). “Caring for your liver: protecting your environment”, Lapis News, 3rd Issue, June-August 2006.
Laurance, W. F. & Bierregaard, R. O., Jr. (Eds.). (1997). Tropical Forest Remnants: Ecology, Management and Conservation of Fragmented Communities. University of Chicago Press, Chicago.
Lee, R. (2008). “5 million may get diabetes”, New Sunday Times, 13 April, 2008.
Lim, J. K. (2003). “Sauce: is there 100% natural sauce? Yes”, Sharing Merits, pp. 116-118. (In Chinese)
Lim, J. K. (2004). “Fuel, rice, oil and salt”, Nanyang Siang Pau, 9 December 2004. (In Chinese)
Lim, J. K. (2005a). “Miso prevents cancer”, Nanyang Siang Pau, 29 December 2005. (In Chinese)
Lim, J. K. (2005b). “Organic foods”, Nanyang Siang Pau, 6 October 2005. (In Chinese)
Lim, K .G. (1993). A Review of Diseases in Malaysia. Petaling Jaya: Pelanduk Publications.
Lin, K. Z. (2002). Healthy Without Toxin. Taipei: Cool Books. (In Chinese)
Lorgeril, M. d., Salen, P., Paillard, F., Laporte, F., Boucher, F. & Leiris, J.D. (2002). ”Mediterranean diet and the French paradox: two distinct biogeographic concepts for one consolidated scientific theory on the role of nutrition in coronary heart disease”, Cardiovascular Research 54: 503-515,
www.elsevier.com/locate/cardiores.
Luqman Hakim (2008). Tips Penjagaan Makanan dan Kesihatan. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publication.
Mackenbach, J.P. (2007). “The Mediterranean diet story illustrates that ‘why’ questions are as important as ‘how’ questions in diseases explanation”, Journal of Clinical Epidemiology 60: 105-109.
Mindell, E. (1994). Food As Medicine. New York: Pocket Books.
Montague, P. 2007. “Tread with caution when dealing with nature: human ignorance is growing”, Utusan Konsumer, July-August 2007.
Netzer, C.T. (1999). Big Book of Miracle Cures. New York: Dell Publishing.
Ornish, D. 2001. “Foreword”. Pp. xiii-xvii. In Robbins J., The Food Revolution: How Your Diet Can Help Save Your life and the World. Mumbai: Magna Publishing Co. Ltd.
Panagiotakos, D., Chrysohoou, C., Pitsavos, C., Tzioumis, K., Papaioannou, I., Stefanadis, C. & Toutouzas, P. (2002). “The association of Mediterranean diet with low risk of acute coronary syndromes in hypertensive subjects”, International Journal of Cardiology 82: 141-147, www.elsevier.com/locate/ijcard
Panagiotakos, D., Pitsavos C., Matalas, A.L., Chrysohoou, C., & Stefanadis, C. (2005). “Geographical influences on the association between adherence to the Mediterranean diet and the prevalence of acute coronary syndromes in Greece: the CARDIO2000 study”, International Journal of Cardiology 100: 135-142, www.elsevier.com/locate/ijcard
Renaud, S.C. (1997). “Dietary management of cardiovascular diseases”, Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids 57 (4 & 5): 423-427.
Robbins, J. (2001). The Food Revolution: How Your Diet Can Help Save Your life and the World. Mumbai: Magna Publishing Co. Ltd.
Sangeetha, A. (2007). “No one escapes climate change effects but many refuse to do anything”, Utusan Konsumer, January-February 2007.
Samaras, T. T., Storms, L.H. & Elrick, H. (2002). ”Longevity, mortality and body weight”, Ageing Research Review 1: 673-691, www.elsevier.com/locate/arr
Schardt, D. (2008). “Men’s health: how to dodge some major health threats”, Utusan Konsumer, March-April 2008.
Strand, D. (2003). Death By Description. Petaling Jaya: Advantage Quest Publications.
Tan, J. (2008). “KL seats safe but not so safe”, Sunday Star, 10 February 2008.
Trattler, R. (2001). Better Health Through Natural Healing: How to get well without drugs or surgery? Australia: Hinkler Books.
Valsta, L.M., Tapanainen, H. & Mannisto, S. (2005). ”Meat fats in nutrition”, www.elsevier.com/locate/meatsci, pp.525-530.
Vimala, S., Mohd Ilham Adnan, Abdul Rashid Ahmad & Rohana Shahdan (2003). Nature’s Choice to Wellness. Siri Alam dan Rimba No. 7. Forest Research Institute Malaysia.
Whitmore, T. C. (1997). “Tropical forest disturbance, disappearance, and species loss”. Pp. 3‒12 in Laurance, W. F.& Bierregaard R. O., Jr., (Eds). Tropical Forest Remnants: Ecology, Management, and Conservation of Fragmented Communities. University of Chicago Press, Chicago.
Wong, K.L. (2002). “Milk and diseases”. Lapis Lazuli Light Quarterly, No. 11, pp. 48-49. (In Chinese)
Wong, S. (2005). “The miracle beans: rich in nutrients”, Long Life, No. 139, pp. 92-93. (In Chinese)
Wright, K. (2002). Extend Your Life. Scotland: Geddes & Grosset.
Yam, C.S. (2008). “Detoxification for better health”. New Straits Times, 22 January 2008.
Yeoh, W. & Hamdan Raja Abdullah (2009). ”Sugar more harmful than drugs, says CAP”. Sunday Star, 15 November 2009.

Laman Web
www.pediatrichypertension.org
vm.cfsan.fda.gov/~dms/fdpreser.html
www.elementofharmony.net/food_list.
www.elsevier.com/locate/
www.kidney.org
www.kidney.niddk.nih.gov
www.who.int/ipcs/food

Surat Khabar Tempatan
Berita Harian
Nanyang Siang Pau
New Straits Times
Sin Chew Jit Poh
The China Press
The Star
Utusan Konsumer
Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment